Öppettider mån-fre 07.30-16.30  April 7.00-17.00 (lunchstängt 12.00-12.45)

Däckinfo

Sommardäck på sommaren

Kör aldrig på dubbfria vinterdäck på sommaren. Vinterdäck har mönster och gummiblandning som är anpassade för att fungera när det är kallt och vinterväglag. På sommaren ger dubbfria vinterdäck sämre grepp, längre bromssträcka och försämrad stabilitet vid en undanmanöver. En undersökning från VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, visar att dubbfria vinterdäck på sommarvägen förlänger bromssträckan med upp till 20 procent. VTI testade fem odubbade vinterdäck och fem sommardäck från etablerade tillverkare. I 80 kilometer i timman var bromssträckan med vinterdäck i snitt 20 procent längre på våt asfalt och 13 procent längre på torr asfalt än med sommardäcken.


Mönsterdjup på sommaren

När sommardäcken slits under 3 millimeter ökar, vid vått väglag, bromssträckan och risken för vattenplaning betydligt.
Sommardäcken är olagliga när de slits under 1,6 mm (när det är krav på vinterdäck gäller minst 3 mm).

Behöver ni hjälp med att mäta mönsterdjupet. Välkomna in!


Vinterdäckslagen

Vinterdäck krävs:
1 december – 31 mars om et är vinterväglag. Mönsterdjupet skall vara minst 3 mm.

Dubbdäck får användas:
1 oktober – 15 april, men även under annan tid om det är eller befaras bli vinterväglag.

Tillåtna däckkombinationer för personbil och släp vid vinterväglag:
Bil Släp
Dubbade Dubbade
Odubbade Odubbade eller dubbade


En säker femma!

Den 1 december till den 31 mars är det krav på vinterdäck och minst 3 mm mönsterdjup vid vinterväglag. Kravet gäller personbil klass I (d.v.s. vanliga personbilar), personbil klass II (husbil) med en totalvikt av högst 3,5 ton, lätt lastbil, lätt buss samt släpvagn som dras av dessa fordon.

Ett vanligt svenskt femkronorsmynt hjälper dig att hålla koll på dina vinterdäck:
Siffran fem på myntet påminner om att när temperaturen kryper under +5°C bör vinterdäcken vara monterade samt att minst 5 mm mönsterdjup rekommenderas på vinterdäcken.

Avståndet mellan överdelen på siffran 5 och kanten är 3 mm. Stick ner myntet på det mest slitna stället i däckets huvudmönster. Ser du hela siffran 5 är vinterdäcket definitivt utslitet.


Olika typer av vinterdäck är bra på olika saker

Ett bra däck är en bra kompromiss. Det går inte att tillverka ett däck som har bäst grepp vid alla sorters väglag.

Vinterdäcken är viktiga för trafiksäkerheten. För att få ut maximalt av däcken är det viktigt att man gör sitt däckval efter de körförhållanden man har.

Vinterdäck kan vara dubbade eller dubbfria. Dubbfria vinterdäck kan vara anpassade efter nordiska eller mellaneuropeiska förhållanden. I tabellen beskrivs vilka egenskaper de tre olika typerna av vinterdäck har.

Dubbdäck har vanligtvis bättre grepp än dubbfria vinterdäck på isiga vägar. Dubbarna bidrar också till att skapa en skrovlig yta, så att dubbfria vinterdäck kan få bättre grepp.

Dubbfria vinterdäck för nordiska förhållanden har egenskaper jämförbara med dubbade vinterdäck vid vinterväglag, utom på is. På våta och torra vintervägar är dubbfria vinterdäck för mellaneuropeiska förhållanden bättre. Dubbfria vinterdäck för nordiska förhållanden har mjukare gummiblandning och mer sajpningar, jämfört med dom för mellaneuropeiska förhållanden.


Vad står det på däcket?

Vad står det egentligen på däcket?
Här följer en kort beskrivning av de olika delar i däckbeteckningen som visas i bilden till vänster.
A) Märke/tillverkare och modell
B) Däckbredd i mm
C) Däcksidans höjd i procent av däckbredden
D) Kod som beskriver däckdesignen (R = Radialdäck)
E) Fälgdiameter (mätt i tum)
F) Däckets belastningsindex, dvs den maximala vikt däcket kan bära upp.
G) Symbol som visar godkänd maxhastighet för däcket


Energimärkning

Från och med den 1 november 2012 ska alla däck som säljs till personbilar, lastbilar och bussar vara märkta med en speciell etikett, en så kallad energimärkning.
Kravet gäller däck tillverkade från och med den 1 juli 2012. Det finns däck som inte omfattas av reglerna, exempelvis dubbdäck, regummerade däck, reservdäck för temporärt bruk samt begagnade däck.

Samma i hela EU
Energimärkningen ska underlätta för konsumenterna att jämföra olika däck. Märkningen är gemensam för EU-länderna och den har symboler, vilket betyder att samma märketikett kan användas i alla länder, oberoende av språk.

Bränsleförbrukning, våtgrepp och buller utanför bilen
Energimärkningen visar däckets energiklass på en skala från A till G, med pilar från mörkt grönt till rött. Däck märkta med energiklass A är effektivast, vilket betyder att de har ett lågt rullmotstånd. Dessutom visar märkningen däckets väggrepp vid vått väglag, också det på skalan A till G, där A betyder bra grepp. Märkningen visar även det utvändiga rulljudet, det vill säga hur mycket själva däcken bullrar på ett standardiserat underlag. Buller mäts i decibel dB(A).