Web Analytics

Däckinfo

Vägkontakt_2

Till höger finner du information om vattenplaning och hur mönsterdjupet ser ut gentemot hastighet.
För en bättre överblick, klicka på bilden så förstoras den. 

däck_7Sommardäck på sommaren
Kör aldrig på dubbfria vinterdäck på sommaren. Vinterdäck har mönster och gummiblandning som är anpassade för att fungera när det är kallt och vinterväglag. På sommaren ger dubbfria vinterdäck sämre grepp, längre bromssträcka och försämrad stabilitet vid en undanmanöver. En undersökning från VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, visar att dubbfria vinterdäck på sommarvägen förlänger bromssträckan med upp till 20 procent. VTI testade fem odubbade vinterdäck och fem sommardäck från etablerade tillverkare. I 80 kilometer i timman var bromssträckan med vinterd����������������������������������ck i snitt 20 procent längre på våt asfalt och 13 procent längre på torr asfalt än med sommardäcken.

däck_6

Mönsterdjup på sommaren
När sommardäcken slits under 3 millimeter ökar, vid vått väglag, bromssträckan och risken för vattenplaning betydligt.
Mät mönsterdjupet med ett femkronorsmynt. Avståndet mellan siffran 5 och kanten på myntet är 3 mm. Stick ner myntet i mönstret på det mest slitna stället i de mittersta tre fjärdedelarna av slitbanan. När du ser hela femman är det dags att byta till bättre däck. Sommardäcken är olagliga när de slits under 1,6 mm (när det är krav på vinterdäck gäller minst 3 mm).

däck_4Vinterdäckslagen
Vinterdäck kr��vs:
1 december – 31 mars om et är vinterväglag. Mönsterdjupet skall vara minst 3 mm.
Dubbdäck får användas:
1 oktober – 15 april, men även under annan tid om det är eller befaras bli vinterväglag.
Tillåtna däckkombinationer för personbil och släp vid vinterväglag:
Bil                    Släp
Dubbade         Dubbade
Odubbade       Odubbade eller dubbade

däck_3En säker femma!
Den 1 december till den 31 mars ��r det krav på vinterdäck och minst 3 mm mönsterdjup vid vinterv����������glag. Kravet gäller personbil klass I (d.v.s. vanliga personbilar), personbil klass II (husbil) med en totalvikt av högst 3,5 ton, lätt lastbil, lätt buss samt släpvagn som dras av dessa fordon.
Ett vanligt svenskt femkronorsmynt hjälper dig att hålla koll på dina vinterd��ck:
Siffran fem på myntet påminner om att när temperaturen kryper under +5°C bör vinterdäcken vara monterade samt att minst 5 mm m��nsterdjup rekommenderas på vinterdäcken.
Avståndet mellan överdelen på siffran 5 och kanten är 3 mm. Stick ner myntet på det mest slitna stället i däckets huvudmönster. Ser du hela siffran 5 är vinterdäcket definitivt utslitet.

däck_2Olika typer av vinterdäck är bra på olika saker
Ett bra däck är en bra kompromiss. Det går inte att tillverka ett däck som har bäst grepp vid alla sorters väglag.
Vinterdäcken är viktiga för trafiksäkerheten. F��r att få ut maximalt av d��cken är det viktigt att man gör sitt däckval efter de körf��rhållanden man har.
Vinterdäck kan vara dubbade eller dubbfria. Dubbfria vinterdäck kan vara anpassade efter nordiska eller mellaneuropeiska förhållanden. I tabellen beskrivs vilka egenskaper de tre olika typerna av vinterdäck har.
Dubbdäck har vanligtvis bättre grepp än dubbfria vinterdäck på isiga vägar. Dubbarna bidrar också till att skapa en skrovlig yta, så att dubbfria vinterdäck kan få bättre grepp.
Dubbfria vinterdäck för nordiska förhållanden har egenskaper jämförbara med dubbade vinterdäck vid vinterväglag, utom p�� is. På våta och torra vintervägar är dubbfria vinterd��ck f��r mellaneuropeiska förhållanden bättre. Dubbfria vinterdäck för nordiska förhållanden har mjukare gummiblandning och mer sajpningar, jämfört med dom för mellaneuropeiska förhållanden.

däckVad står det p�� däcket?
Vad står det egentligen på däcket?
Här följer en kort beskrivning av de olika delar i däckbeteckningen som visas i bilden till vänster.
A) Märke/tillverkare och modell
B) Däckbredd i mm
C) Däcksidans höjd i procent av däckbredden
D) Kod som beskriver däckdesignen (R = Radialdäck)
E) F��������������������lgdiameter (mätt i tum)
F) Däckets belastningsindex, dvs den maximala vikt däcket kan bära upp.
G) Symbol som visar godkänd maxhastighet för d��cket

enenrgi_däckEnergimärkning
Från och med den 1 november 2012 ska alla däck som säljs till personbilar, lastbilar och bussar vara märkta med en speciell etikett, en så kallad energimärkning.
Kravet gäller däck tillverkade från och med den 1 juli 2012. Det finns däck som inte omfattas av reglerna, exempelvis dubbdäck, regummerade däck, reservdäck för temporärt bruk samt begagnade däck.
Samma i hela EU
Energimärkningen ska underlätta för konsumenterna att jämföra olika däck. Märkningen är gemensam för EU-länderna och den har symboler, vilket betyder att samma märketikett kan användas i alla länder, oberoende av språk.
Bränsleförbrukning, våtgrepp och buller utanför bilen
Energim��������������rkningen visar däckets energiklass på en skala från A till G, med pilar från mörkt grönt till rött. Däck märkta med energiklass A är effektivast, vilket betyder att de har ett lågt rullmotstånd. Dessutom visar märkningen däckets väggrepp vid vått väglag, också det på skalan A till G, där A betyder bra grepp. Märkningen visar även det utvändiga rulljudet, det vill säga hur mycket själva däcken bullrar på ett standardiserat underlag. Buller mäts i decibel dB(A).